%0 Journal Article %T نقش فعالیت های آموزشی و ترویجی بر عملکرد زارعین صنوبر در شهرستان ارومیه %J پژوهش و توسعه جنگل %I دانشگاه ارومیه %Z 2476-3551 %A حجاریان, مرضیه %A حسین زاده, امید %D 2016 %\ 01/21/2016 %V 1 %N 3 %P 241-255 %! نقش فعالیت های آموزشی و ترویجی بر عملکرد زارعین صنوبر در شهرستان ارومیه %K ارومیه %K صنوبر %K فعالیت های آموزشی %K فعالیت های ترویجی %R %X هدف کلی این پژوهش بررسی نقش فعالیت‌های آموزشی و ترویجی بر عملکرد زارعین صنوبر (کود دهی، آبیاری، وجین، مبارزه با آفات، هرس کردن، شخم زدن و فاصله کاشت) در شهرستان ارومیه بود. برای انجام این پژوهش از روش­های توصیفی و علی- ارتباطی بهره گرفته شد و زارعین صنوبر شهرستان ارومیه به‌عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. بر اساس نمونه‌گیری تصادفی، 76 نفر به‌عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. بر اساس نتایج به­دست آمده در زمینۀ بهره‌مندی از فعالیت­های آموزشی و ترویجی، مشخص شد که 6/31 درصد از افراد در زمینۀ کود حیوانی، 50 درصد در زمینۀ کود شیمیایی، 9/57 درصد در زمینۀ حجم آبیاری، 6/52 درصد افراد در زمینۀ دفعات آبیاری، 8/36 درصد در زمینۀ وجین کردن، 7/73 درصد در زمینۀ مبارزه با آفات، 7/73 درصد در زمینۀ هرس کردن، 9/78 درصد در زمینۀ شخم زدن و 6/52 درصد در زمینۀ فاصله کاشت بهره‌مندی از فعالیت‌های آموزش و ترویجی را کم و یا بسیار کم ارزیابی کرده‌اند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی مشخص شد که 66 درصد تغییرات متغیر کود حیوانی، 62 درصد تغییرات متغیر کود شیمیایی، 61 درصد تغییرات متغیر حجم آبیاری، 81 درصد تغییرات متغیر دفعات آبیاری، 67 درصد تغییرات متغیر وجین کردن، 78 درصد تغییرات مبارزه با آفات، 49 درصد تغییرات متغیر هرس کردن، 56 درصد تغییرات متغیر شخم زدن و 89 درصد تغییرات متغیر فاصله کاشت، متأثر از فعالیت­های آموزشی و ترویجی است. %U https://jfrd.urmia.ac.ir/article_20086_e802cad1ac60eaae50e3e1b332901e46.pdf